Γιατί χρειαζόμαστε βέλτιστα επίπεδα σεροτονίνης

Γιατί χρειαζόμαστε βέλτιστα επίπεδα σεροτονίνης

Τι είναι η σεροτονίνη

 

Η σεροτονίνη (που ονομάζεται επίσης 5-ΗΤ λόγω της χημικής ονομασίας της, 5-υδροξυτρυπταμίνη) είναι ένας νευροδιαβιβαστής που παράγεται φυσιολογικά στο σώμα μας. Ως νευροδιαβιβαστής, η σεροτονίνη μεταφέρει σήματα κατά μήκος και μεταξύ των νευρικών κυττάρων (νευρώνες). Βρίσκεται κυρίως στα έντερα, αλλά και στο κεντρικό νευρικό σύστημα (ΚΝΣ) και στα αιμοπετάλια.

 

Βιοσύνθεση της σεροτονίνης

 

Η σεροτονίνη συντίθεται σε σεροτονινικά τερματικά από το αμινοξύ τρυπτοφάνη, το οποίο ανταγωνίζεται με την τυροσίνη και τα διακλαδισμένης αλυσίδας αμινοξέα για μεταφορά μέσω του αιματοεγκεφαλικού φραγμού. Η τρυπτοφάνη μετατρέπεται σε 5-υδροξυτρυπτοφάνη (5-HTP) μέσω της διαδικασίας υδροξυλίωσης που διευκολύνεται από το ένζυμο υδροξυλάση τρυπτοφάνης (Tph-1). Ο 5-ΗΤΡ είναι ο ενδιάμεσος μεταβολίτης του βασικού αμινοξέος τρυπτοφάνη στη βιοσύνθεση της σεροτονίνης και με τη βοήθεια του ενζύμου αποκαρβοξυλάση αρωματικού αμινοξέος (ΑΑΑϋ) υφίσταται αποκαρβοξυλίωση στην οποία μετατρέπεται σε σεροτονίνη ή με άλλα λόγια 5-υδροξυτρυπταμίνη (5 -ΗΤΡ).

 

 

Βιοσύνθεση της σεροτονίνης από την τρυπτοφάνη

Σχήμα 1. Βιοσύνθεση της σεροτονίνης από την τρυπτοφάνη 

 

 

Ο ρόλος της σεροτονίνης στο σώμα

 

Η σεροτονίνη έχει σημαντικό ρόλο σε διάφορες σωματικές λειτουργίες. Είναι ζωτικής σημασίας για τη θετική διάθεση, την καλή όρεξη και τον ύπνο, την πέψη, τη σεξουαλική λειτουργία, την πήξη του αίματος και την πυκνότητα των οστών. Καθώς μεγαλώνουμε τα επίπεδα σεροτονίνης αρχίζουν να μειώνονται. Οι επιθυμίες για φαγητό για απλούς υδατάνθρακες και αλμυρά τρόφιμα συχνά προέρχονται από χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης. Αυτά τα τρόφιμα μπορεί να προσφέρουν μια γρήγορη λύση, αλλά είναι μια που δεν διαρκεί. Έτσι, εμφανίζεται ένας φαύλος κύκλος περισσότερων πόθων φαγητού που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποτελέσουν παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη πολλών ασθενειών.

 

Θετική διάθεση και ξεκούραστο ύπνο

Όταν τα επίπεδα σεροτονίνης είναι βέλτιστα, βιώνουμε μια μεγάλη διάθεση κατά τη διάρκεια της ημέρας και έναν ξεκούραστο ύπνο τη νύχτα. Όταν τα επίπεδα σεροτονίνης είναι χαμηλά, έτσι είναι η αυτοπεποίθησή μας. Αυτό συμβαίνει επειδή η σεροτονίνη διατηρεί το δεξί και αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου σε ισορροπία. Όταν η ισορροπία αυτή υποβαθμιστεί θα είχε ως αποτέλεσμα την αποσύνδεση μεταξύ της ορθολογισμού της αριστεράς πλευράς του εγκεφάλου και της δημιουργικότητας της δεξιάς πλευράς και ως εκ τούτου θα οδηγούσε σε χαμηλή διάθεση, κατάθλιψη και δυσκολία στον ύπνο. Η σεροτονίνη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην παραγωγή μελατονίνης (της ορμόνης ύπνου). Μέσα στον επιγονικό αδένα, η σεροτονίνη ακετυλιώνεται και στη συνέχεια μεθυλιώνεται για να παραχθεί η μελατονίνη, η οποία είναι ένας σημαντικός ρυθμιστής για τα κανονικά πρότυπα ύπνου.

 

Σχήμα 2 Βιοσύνθεση μελατονίνης από σεροτονίνη

Σχήμα 2. Βιοσύνθεση μελατονίνης από σεροτονίνη

 

Κατάθλιψη

Στον εγκέφαλο, η σεροτονίνη δρα ως ένας νευροδιαβιβαστής ή ένα χημικό μήνυμα που στέλνεται στο διάκενο που ονομάζεται σύναψη μεταξύ των νευρικών κυττάρων. Η κυψέλη που στέλνει το μήνυμα, που ονομάζεται προ-συναπτικό κύτταρο, απελευθερώνει σεροτονίνη στη σύναψη. Η σεροτονίνη λαμβάνεται από το λήπτη, μετασυναπτικό κύτταρο ή μπορεί να επαναληφθεί από το προ-συναπτικό κύτταρο. Στην κατάθλιψη το μετα-συναπτικό κύτταρο δεν λαμβάνει αρκετή σεροτονίνη και το μήνυμα χάνεται. Τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα φάρμακα κατά της κατάθλιψης είναι αναστολείς εκλεκτικής ανάπαυσης σεροτονίνης (SSRIs) οι οποίοι μειώνουν την ικανότητα του προ-συναπτικού κυττάρου να επαναλάβει την σεροτονίνη, αφήνοντας το μήνυμα στη συνάφεια μεγαλύτερη και δίνοντας στο μετα-συναπτικό κύτταρο μια καλύτερη πιθανότητα λήψη της σεροτονίνης.

 

Πέψη

Η κυρίαρχη θέση σύνθεσης, αποθήκευσης και απελευθέρωσης σεροτονίνης είναι τα κύτταρα της εντεροχρωμαφίνης (EC) του εντερικού βλεννογόνου. Μέσα στον εντερικό βλεννογόνο, η σεροτονίνη που απελευθερώνεται από τα κύτταρα EC ενεργοποιεί νευρικά αντανακλαστικά που σχετίζονται με εντερική έκκριση, κινητικότητα και αίσθηση. Με αυτό τον τρόπο διεγείρει την παραγωγή και απελευθέρωση της γαστρικής και της κόλουνης βλέννας, σημαντική για την κανονική πέψη. Η δυσλειτουργία της σεροτονίνης θα οδηγήσει σε διάρροια ή δυσκοιλιότητα. Επιπλέον, οι συνθήκες όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου (IBD) και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) έχουν συσχετιστεί με χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης (Costedio et al., 2007). Αυτό συμβαίνει επειδή η σεροτονίνη μπορεί να δράσει ως ένα προ-φλεγμονώδες μόριο και μπορεί να ρυθμίσει τη λειτουργία των ανοσοκυττάρων στο έντερο.

 

Όρεξη

Η σεροτονίνη εμπλέκεται επίσης στον έλεγχο πρόσληψης τροφής, με υψηλά επίπεδα σεροτονίνης μειώνοντας τη συνολική πρόσληψη ενέργειας ή μειώνοντας επιλεκτικά την επιλογή των υδατανθράκων πάνω από τις πρωτεΐνες. Η σεροτονίνη επιδεικνύει έλεγχο της πείνας μέσω διαφόρων υποδοχέων με διαφορετικές λειτουργίες. Υπάρχουν επτά διαφορετικές οικογένειες υποδοχέων 5-ΗΤ και σε μερικές από αυτές τις οικογένειες υπάρχουν πολλοί υποτύποι υποδοχέων, κυρίως υποδοχείς 5-ΗΤ1 και 5-ΗΤ2. Αυτοί οι υποδοχείς είναι υπεύθυνοι για τη μειωμένη πρόσληψη τροφής που σχετίζεται με τη σεροτονίνη. Πρόσφατες μελέτες έχουν επίσης καταδείξει την ικανότητα της σεροτονίνης να ενεργοποιεί νευρώνες και υποδοχείς όπως υποδοχείς μελανοκορτίνης-4 (MC4Rs) οι οποίοι περιορίζουν την όρεξη και ταυτόχρονα εμποδίζουν άλλους νευρώνες που κανονικά δρουν για αύξηση της όρεξης (Sharma & Sharma, 2012).

 

Πήξη του αίματος

Η σεροτονίνη συμβάλλει στο σχηματισμό θρόμβων αίματος. Απελευθερώνεται από τα αιμοπετάλια (ερυθρά αιμοσφαίρια σε σχήμα δίσκου) όταν υπάρχει πληγή. Η προκύπτουσα αγγειοσυστολή ή το στένεμα των αιμοφόρων αγγείων μειώνει τη ροή του αίματος και βοηθά στη δημιουργία θρόμβων αίματος. Όταν ενεργοποιούνται, τα αιμοπετάλια απελευθερώνουν τα περιεχόμενα των μικρών συσκευασιών που φέρουν που ονομάζονται κόκκοι δέλτα. Αυτές οι συσκευασίες περιέχουν ασβέστιο, διάφορα μόρια που περιέχουν ενέργεια και σεροτονίνη. Όταν οι κόκκοι δέλτα απελευθερώνονται από ενεργοποιημένα αιμοπετάλια, η σεροτονίνη και άλλα μόρια λειτουργούν στην τραυματισμένη περιοχή για να ενισχύσουν την απόκριση της πήξης.

 

Οστική πυκνότητα

Η σεροτονίνη που προέρχεται από την GI οδό και μεταφέρεται μέσω της κυκλοφορίας είναι η κύρια πηγή σκελετικής σεροτονίνης. Τα κύτταρα των οστών διαθέτουν λειτουργικές οδούς τόσο για την ανταπόκριση όσο και για τη ρύθμιση της πρόσληψης της σεροτονίνης. Οι σεροτονεργικοί υποδοχείς έχουν ταυτοποιηθεί σε όλους τους κύριους τύπους οστικών κυττάρων (οστεοβλάστες, οστεοκύτταρα και οστεοκλάστες) και η διέγερση αυτών των υποδοχέων επηρεάζει τις δραστηριότητες των οστικών κυττάρων (Gustafsson et al., 2006).

 

Πώς να αυξήσετε τα επίπεδα σεροτονίνης

  • Τα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι ο εγκέφαλος παράγει λιγότερη σεροτονίνη ή έχει λιγότερους υποδοχείς γι ‘αυτό ή ότι οι υποδοχείς αυτοί δεν αρπάζουν πολύ καλά τη σεροτονίνη. Μπορεί επίσης να σημαίνει ότι η σεροτονίνη που έχει παρασκευαστεί διασπάται πολύ σύντομα ή ότι η σεροτονίνη που απελευθερώνεται στη σύναψη αναρροφάται πολύ γρήγορα πίσω στον προ-συναπτικό νευρώνα. Η αλλαγή οποιουδήποτε από αυτούς τους παράγοντες μπορεί να αυξήσει τη δραστηριότητα της σεροτονίνης (Birdsall, 1998).

 

  • Ένας τρόπος για την αύξηση των επιπέδων σεροτονίνης είναι η συχνή έκθεση στο ηλιακό φως. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η παραγωγή σεροτονίνης στον εγκέφαλο σχετίζεται άμεσα με τη διάρκεια του φωτεινού ηλιακού φωτός. Πρόσφατη έρευνα παρέχει περισσότερες αποδείξεις ότι η έλλειψη ηλιακού φωτός και τα μειωμένα επίπεδα σεροτονίνης είναι σημαντικά στην ανάπτυξη της εποχικής συναισθηματικής διαταραχής (SAD). Τα άτομα με ΣΑΑ αναπτύσσουν συμπτώματα κατάθλιψης τους χειμερινούς μήνες όταν το φως της ημέρας είναι μικρότερο. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσκολία συγκέντρωσης, χαμηλή ενέργεια ή κόπωση, απώλεια ενδιαφέροντος για καθημερινές δραστηριότητες, νοημοσύνη και υπερβολικό ύπνο.

 

  • Η θετική επίδραση του ηλιακού φωτός στα επίπεδα σεροτονίνης είναι επειδή επιτρέπει τη σύνθεση της βιταμίνης D. Η σύνθεση, η απελευθέρωση και η λειτουργία της σεροτονίνης στον εγκέφαλο διαμορφώνονται από τη βιταμίνη D και τα 2 ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, το εικοσαπενταενοϊκό οξύ (EPA) και το εικοσιδυαενοϊκό οξύ DHA). Η σεροτονίνη του εγκεφάλου συντίθεται από τρυπτοφάνη από την υδροξυλάση 2 της τρυπτοφάνης, η οποία ενεργοποιείται μεταγραφικά με ορμόνη βιταμίνης D. Επομένως, ανεπαρκή επίπεδα βιταμίνης D και ωμέγα-3 λιπαρών οξέων θα οδηγούσαν σε μειωμένη παραγωγή σεροτονίνης (Patrick & Ames, 2015).

 

  • Η άσκηση είναι εξίσου σημαντική για την ενίσχυση των επιπέδων σεροτονίνης. Ειδικότερα, η αερόβια άσκηση, όπως το τρέξιμο και η ποδηλασία, είναι πιθανό να ενισχύσουν τη σεροτονίνη. Ωστόσο, η γιόγκα λειτουργεί επίσης. Δύο διαφορετικοί μηχανισμοί μπορεί να εμπλέκονται σε αυτό το αποτέλεσμα. Όπως ανασκοπείται από τον Jacobs & Fornal (1999), η κινητική δραστηριότητα αυξάνει τα ποσοστά πυροδότησης των νευρώνων σεροτονίνης, και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αυξημένη απελευθέρωση σεροτονίνης. Επιπλέον, η άσκηση θα αυξήσει επίσης τα επίπεδα του προδρόμου της σεροτονίνης, της τρυπτοφάνης, που είναι σημαντική για τη σύνθεση της σεροτονίνης.

 

  • Οι πρακτικές διαλογισμού έχουν διάφορα οφέλη για την υγεία, όπως η πιθανότητα αύξησης των επιπέδων σεροτονίνης, η διατήρηση της γνώσης και η πρόληψη της άνοιας. Ενώ οι μηχανισμοί παραμένουν πειραματικοί, μελέτες δείχνουν ότι ο διαλογισμός μπορεί να επηρεάσει πολλαπλές οδούς που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν ρόλο στη γήρανση του εγκεφάλου και την ψυχική υγεία. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι δραστηριότητες όπως η προσοχή έχουν άμεσο αντίκτυπο στην παραγωγή του εγκεφάλου σε επίπεδα σεροτονίνης. Θεωρείται ότι ο διαλογισμός “λούζει” τους νευρώνες με μια σειρά από χημικά που αισθάνονται καλά. Ο διαλογισμός μειώνει επίσης την έκκριση κορτιζόλης που προκαλείται από το στρες και αυτό θα μπορούσε να έχει νευροπροστατευτικά αποτελέσματα δυνητικά μέσω της ανύψωσης των επιπέδων του εγκεφαλικού νευροτροφικού παράγοντα (BDNF). Ο διαλογισμός μπορεί επίσης να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στα προφίλ των λιπιδίων και χαμηλότερο οξειδωτικό στρες, τα οποία και τα δύο θα μπορούσαν με τη σειρά τους να μειώσουν τον κίνδυνο εγκεφαλοαγγειακής νόσου και νευροεκφυλισμού που σχετίζεται με τη γήρανση. Επιπλέον, ο διαλογισμός μπορεί δυνητικά να ενισχύσει τα νευρωνικά κυκλώματα και να ενισχύσει τη γνωστική ικανότητα (Xiong & Doraiswamy, 2009).

 

 

Οποιαδήποτε πληροφορία ή προϊόν που προτείνεται σε αυτή την ιστοσελίδα δεν προορίζεται για τη διάγνωση, τη θεραπεία, τη θεραπεία ή την πρόληψη οποιασδήποτε ιατρικής πάθησης. Ποτέ μην παραβλέπετε τις ιατρικές συμβουλές ή την καθυστέρηση στην επιδίωξή του λόγω κάτι που έχετε διαβάσει σε αυτή την ιστοσελίδα. Συμβουλευτείτε τον κύριο γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε συμπληρώματα ή κάνοντας αλλαγές στο καθεστώς σας.

 

Αναφορά:
Birdsall, TC (1998). 5-υδροξυτρυπτοφάνη: ένας κλινικά αποτελεσματικός πρόδρομος της σεροτονίνης. Ένα περιοδικό της κλινικής θεραπείας. 3 (4), 271-280.
Costedio, ΜΜ, Hyman, Ν., Mawe, GM et αϊ. (2007). Η σεροτονίνη και ο ρόλος της στη λειτουργία του ορθού και στις γαστρεντερικές διαταραχές. Ασθένειες του παχέος εντέρου και του ορθού. 50 (3), 376-388.
Gustafsson, BI, Thommesen, L., Stunes, ΑΚ κ.ά.  (2006). Η σεροτονίνη και η φλουοξετίνη ρυθμίζουν τη λειτουργία των οστικών κυττάρων in vitro. Journal of Cell Biochemistry.   98 (6), 139-151.
Jacobs, ΒΙ, Fornal, CA (1999). Δραστηριότητα των σεροτονεργικών νευρώνων στην συμπεριφορά των ζώων.Νευροψυχοφαρμακολογία . (9) 21, 9-15.
Patrick, ΡΡ, Ames, ΒΝ (2015). Η βιταμίνη D και η ωμέγα-3 λιπαρά οξέα ελέγχουν τη σύνθεση και τη δράση της σεροτονίνης. Το περιοδικό Faseb. 29 (6), 14-23.
Sharma, S., Sharma, J. et αϊ. (2012). Ρύθμιση της όρεξης: Ρόλος της σεροτονίνης και του υποθάλαμου. Ιρανική εφημερίδα φαρμακολογίας και θεραπευτικής. 12 (2), 73-79.
Xiong, GL, Doraiswamy, ΡΜ (2009). Ο διαλογισμός ενισχύει τη γνώση και την πλαστικότητα του εγκεφάλου; Η Ακαδημία Επιστημών της Νέας Υόρκης. 28 (9), 33-46.

leave a Comment

Your email address will not be published.*